loading...
اخبار باشگاه لیورپول
آخرین ارسال های انجمن
فرشاد سلیمانی بازدید : 347 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مصاحبه اختصاصی کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران با جناب دکتر حمیدرضا صدر پیش از مسابقه فینال جام حذفی انگلستان.


کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران – در آستانه 131 امین فینال جام حذفی انگلستان قدیمی ترین جام در رقابتهای فوتبال جهان که روز شنبه 16 اردیبهشت ساعت 20:45 بین دو تیم لیورپول و چلسی در ورزشگاه ومبلی برگزار می شود ، مصاحبه ای را با جناب دکتر حمیدرضا صدر پیرامون این مسابقه انجام دادیم ؛دکتر حمیدرضا صدر مدرس دانشکده ی هنرهای زیبا ، روزنامه نگار و نویسنده هستند ؛ ایشان دارای مدرک دکترا از دانشگاه لیدز انگلستان می باشند و اخیرا نیز کتاب نیمکت داغ نوشته ایشان توسط نشرچشمه برای اهالی فوتبال عرضه شده است ؛




- جناب دکتر ، ضمن تبریک انتشار سومین کتاب فوتبالی شما بعد از روزی روزگاری فوتبال و یونایتد نفرین شده آیا در کتاب نیمکت داغ جدای از رافائل بنیتز به مربیان بزرگ لیورپول همچون بیل شنکلی و باب پیزلی هم فصلی اختصاص داده اید ؟ (باب پیزلی به عنوان تنها مربی جهان 3 مرتبه فاتح لیگ قهرمانان شده است رکوردی که هیچ مربی در جهان ندارد و در طی 9 سال 20 جام برای لیورپول کسب کرده است آیا او در فصول کتاب شما جای دارد )



"متاسفانه خیر. به دلیل آن که ناشر تمایلی نداشت کتاب چهار صد یا پانصد صفحه ای شود. هم به دلیل حجم و هم بالا رفتن قیمت کتاب که برای من هم اهمیت داشت. دلم می خواهد کتاب توسط افرادی با توانایی مالی محدود هم خوانده شود. بنابراین مجبور به انتخاب شدم. در مقدمه نوشته ام که عملکرد این مربیان شایسته تحلیل بسیار جدی بودند: نرو روکو، جاک استاین، بیل شنکلی، باب پیسلی، برایان کلاف، هلموت شوئن، ادو لاتک، ارنست هاپل، یوهان کرایف، بابی رابسون، انزو بیرزوت، امه ژاکه و لوئیس فن گال. بله پیسلی سه بار قهرمان اروپا شد و بازی های لیورپول عصر او را بارها و بارها دیده ام. احتمالا بیش از هریک از مربیان دیگر.



شاید خیلی هایش را حفظ باشم. چرا که به دورانی تعلق داشت که با دو برادرم – هر دو لیورپولی قدیمی– کنار هم بودیم. بازی ها را روی نوار ویدئو ضبط می کردیم و تماشا می کردیم و تماشا. ولی ترکیب اصلی کتاب بیشتر به برهه های تاریخی از منظر تاکتیکی نظر دارد. لیورپول دهه 1980 آمیزه ای بود از فوتبال انگلیسی و فوتبال هلند دهه 1970. در کتاب الف رمزی یک مربی انگلیسی است که جام جهانی 1966 را فتح کرد و همین طور رینوس میشل و توتال فوتبالش که بسیار مفصل است. اعتراف می کنم دو برادرم یکی در هلند و یکی در کانادا مرا برای حذف کردن شنکلی و پیسلی سرزنش می کنند. ولی نه می شد کتاب را قطور تر – و البته گران تر- از آن چه هست کرد و نه آن را دو جلدی درآورد."




دیدگاه شما درباره فینال جام حذفی 5 می 2012 چیست ؟


" طرفدار لیورپول هستم و کاری از دستم برابر دوستان عزیزم که شیفته چلسی هستند بر نمی آید. خصوصا آن که کنی دالگلیش افسانه ای برای ما و نسل ما پس از سال ها به میدان بازگشته. مسیر لیورپول سخت تر بوده. با گذر از سد منچستر یونایتد و اورتون یعنی دو بزرگترین حریفش. پس از دریافت یک گل از اورتون. میان حریفان چلسی فقط تاتنهام حریف بزرگی بود که زمانی برابر چلسی بازی کرد که نزول کرده بود. زمانی که هری ردنپ به نیمکت تیم ملی انگلیس می اندیشید. حالا هشت سالی از قهرمانی لیورپول در جام حذفی می گذرد. برابر وستهام.آن تساوی 3-3. انگار همین دیروز بود استیون جرارد آن گل عجیب را زد. چلسی در این مدت چلسی سه بار جام حذفی را بالا برده."



به نظر شما آیا می توان دو تیم چلسی و لیورپول را از نظر تاریخی قیاس کرد ؟



" پیشترها نه. ولی اکنون بله. نه برای جام های گرفته شده و نشده. بلکه برای میزان تاثیرگذاری اش و همین طور حضور در ذهن مخاطبان. آن چه لزوما مترادف با فتح جام نیست. برای مثال تراکتور سازی طی چند سال اخیر در فوتبال ایران اهمیت تاریخی یافته، ولو آن که جامی را فتح نکرده باشد. چلسی پس از ورود آبراموویچ هم یکی از قدرت های کتمان ناپذیر انگلیس شد و هم اروپا. بازی های بیادماندنی اش چه پیروزی ها و چه شکست ها پرشمار هستند. همین طور نشستن مورینیو و هیدینگ و انچلوتی روی نیمکتش. لیورپول یک دوران را رقم زد. از شنکلی به پیسلی و کمی هم با دالگلیش. در دهه 1980 و اوایل 1990. ولی حالا یک تیم متوسط خوب بشمار می رود."



سال گذشته شما در جمع هواداران لیورپول موفقیت داگلیش در نیم فصل دوم را شوک روحی و جو آنفیلد دانستید ؛ آیا تصور می کنید موفقیت های کنونی دی متئو پس از اخراج ویاش بواش مقطعی بوده و ناشی از همین پیامد است؟ شوک روحی و جو استنفوردبریج ؟



" آمیزه ای از هر دو. بازیکنان هر دو تیم با مربیان به بن بست رسیده بودند. لیورپول با روی هاجسن و چلسی با ویاش بواش. لیورپول به دالگلیش ستاره قدیمی اش روی آورد. چلسی هم به دی ماتئو که بازیکن قدیمی اش بود. ادامه کار برای دی ماتئو دشوار است. چنان که برای دالگلیش دشوار شد."




می دانیم لیورپول و چلسی در یک هفته باید دوبار به مصاف هم بروند فینال جام حذفی و لیگ برتر ؛ با توجه به نتایج اخیر و بازیهای فشرده چلسی در این هفته منتهی به پایان لیگ و امیدواری بالایشان برای حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده، به نظر شما چلسی و دی متئو کدامیک برایشان اهمیت بیشتری دارد ؟ آیا دی متئو تثبیت حضور در لیگ قهرمانان برایش در اولویت قرار دارد و در فینال جام حذفی آنطور که باید ظاهر نمی شود ؟


" البته که قهرمانی لیگ قهرمانان الویت دارد. ویترین چلسی از این یک جام خالی مانده. تغییرات رومن آبراموویچ هم معمولا لیگ قهرمانان را در نظر گرفته. ولی چلسی آن قدر بازیکن خوب دارد که فینال جام حذفی را بدون درخشش مردان لیورپول واگذار نکند. نبرد تنگاتنگی خواهد بود. خیلی پایاپای."




تفاوت چلسی ویاش بوآش و دی متئو در چیست ؟ آیا اخراج او را عجولانه نمی دانید ؟ آیا دی متئو با قهرمانی در جام حذفی در چلسی ماندگار می شود ؟


" بزرگان چلسی برابر ویاش بواش طغیان کرده بودند. تری و لمپارد و چک و دروگبا و اسین. به همین روشنی. دی ماتئو به ترکیب دیرآشنای استمفورد بریج برگشت. تلاش نکرد چیزی را دگرگون کند. با این وصف استفاده از دو خط دفاع چهار نفره حین حمله حریفان با برگشت مثلا رامیرس یا کالو از دو گوش ظرافت قابل توجهی دارد."



در این هفته هواداران لیورپول دو بار با فرناندو تورس روبرو می شوند ، شما به هواداران لیورپول گفتید او را خائن ندانند و شرایط حرفه ای را درک کنند آیا به نظر شما تورس در این فصل را می توان یک بازیکن موفق نسبت به حضورش در لیورپول دانست ؟ تورس برای افتخار لیورپول را ترک کرد و الان در فینال جام حذفی و فینال لیگ قهرمانان است ، او به آرزوهایش رسیده است ؟


" تصور نمی کنم. بالا بردن جام بدون سهیم بودن در کسب آن چندان خوش مذاق نیست. اگر چلسی قهرمان اروپا و جام حذفی شود دروگبا 34 ساله است که از ته دل می خندد نه تورس. شخصا تورس را دوست دارم. نوع بازی و شخصیت و حتی ظاهرش را. او در منگنه پیچیده باشگاه چلسی تا مرز خفه شدن پیش رفت و چه حیف."



با توجه به بازی بسته دی متئو در مقابل بارسلونا آیا لیورپولی ها با چنین تفکری روز شنبه مواجه خواهند شد یک بازی بسته برای حفظ نتیجه و قهرمانی ؟ راه عبور و شکست خط دفاعی یا پاشنه آشیل چلسی از نگاه شما در چیست ؟


"ضعف چلسی در قلب دفاع است. جان تری کند شده و گری کاهیل آبدیده نیست، ولو آن که برابر بارسا نمایش قابل قبولی دادند. امیدورام ترکیب لوئیز سوارز و اندی کارول در خط حمله بدرخش. ولی از قرار گرفتن جمی کراگر کنار مارتین اسکرتل، مثل بازی برابر اورتون، در قلب دفاع بیمناک هستم."



لیورپول در ده سال اخیر فینال هایش بسیار نزدیک بوده است در سال 2001 و بازی آلاوز که 4-5 شد بازی با میلان 3-3 بازی با وستهام 3-3 در جام حذفی و همین فینال اتحادیه اخیر با کاردیف 2-2 با توجه به این که در اغلب این بازیها لیورپول از حریفش حداقل قبل از بازی برتری نفری دارد و یا برتری ظاهری ، اما این قدر نزدیک و پر از فراز و نشیب فینالهایش را در 10 سال اخیر انجام داده است به نظر شما علت این امر در چیست ؟ و آیا این فینال هم این قدر نزدیک و پرگل از آب در خواهد آمد ؟



"وقتی دفاع تیم لرزان است تعداد گل های خورده جلب نظر می کند. دفاع لیورپول طی یک دهه اخیر هرگز با صلابت نشد. شد؟ لیورپول در فینال 2005 استانبول قهرمان شد ولی دفاعش بسیار شکننده بود. کاراگر و هیپیا در وسط و فینان و تراوره در دو دفاع کناری با هر معیاری بد بازی کردند. لیورپول در فینال اتحادیه این فصل دو گل از کاردیف کوچک دریافت کرد. ترکیب اسکرتا و دنی اگر در قلب دفاع و چارلی آدام به عنوان هافبک دفاعی درنیامده بود. در عین حال نکته این است بازیکنان تهاجمی در همه دیدارهایی که برشمردید پاسخ آن گل ها را دادند."




از اینکه وقتتان را در اختیار کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران قرار دادید از شما متشکریم.



به اطلاع علاقمندان به فوتبال و هواداران پرشمار لیورپول می رسانیم از آنجاکه نشرچشمه امکان حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب را نیافته است ، ساکنین شهر تهران می تواند از طریق اینترنت و یا مراجعه به نمایشگاه انتشارات نشرچشمه که در مجاورت پل کریمخان دایر شده است اقدام به خریداری کتاب نیمکت داغ نمایند ؛


همچنین ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
در این وب تمامی اخبار و حواشی مربوط به باشگاه لیورپول انگلیس به طور اختصاصی منعکس میشود. کپی برداری از این وب با ذکر نام منبع مجاز است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات ویژه

    آمار سایت
  • کل مطالب : 282
  • کل نظرات : 76
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 42
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 272
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 588
  • بازدید ماه : 1,154
  • بازدید سال : 4,123
  • بازدید کلی : 93,744
  • کدهای اختصاصی
    Weather Liverpool
    Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net