loading...
اخبار باشگاه لیورپول
آخرین ارسال های انجمن
فرشاد سلیمانی بازدید : 209 شنبه 20 خرداد 1391 نظرات (0)


آدام جانسون 24 ساله قيمت 17 ميليون براورد شده و حقوق £90000 در هفته

10 بازي به طور ثابت و 16 بازي به طور تعويضي به ميدان رفته.


6 گل به ثمر رسانده يعني 6.4% گلهاي تيم منچستر سيتي...همچنين 2 پاس گل داده


يک گل در پيروزي 4-0 مقابل بلکبرن

يک گل در و يک پاس گل پيروزي 4-1 مقابل استون ويلا
يک گل در پيروزي 3-1 مقابل ولورهمپتون
يک گل در پيروزي 5-1 مقابل نورويچ
يک گل در  پيروزي 3-0 مقابل استوک
يک پاس گل در پيروزي 2-0 مقابل بولتون
يک گل در پيروزي 6-1 مقابل نورويچ




ديويد هويلت 22 ساله بازيکن آزاد

34 بازي به طور ثابت


 7 گل به ثمر رسانده يعني 14.5% گلهاي تيم بلکبرن...همچنين 5 پاس گل


يک پاس گل در شکست 3-1 مقابل استون ويلا
يک پاس گل در مساوي 1-1 مقابل فولام
يک پاس گل در پيروزي 4-3 مقابل آرسنال
يک گل در شکست 3-1 مقابل نيوکسل
يک گل در تساوي 3-3 مقابل نورويچ
يک پاس گل در شکست 3-2 مقابل کوئينز پارک
دو گل در پيروزي 2-0 مقابل ولوارهمپتون
يک گل در پيروزي 2-0 مقابل ساندرلند
يک گل در پيروزي 2-0 مقابل نورويچ

فرشاد سلیمانی بازدید : 130 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (1)



انتظارات زمان حال از کنی دالگلیش بسیار بالاست ! تا حدودی طبیعی است و منشا این انتقادات و انتظارات 2 دلیل میباشد که بنده در این پست به آن اشاره می کنم !


First Dalglish Era

خب ! یک دسته از فن ها به دلیل تفاوت حضور دالگلیش بر روی نیمکت از وی ناراضی اند ! در اواسط دهه ی 80 هم دالگلیش در این پست شروع به فعالیت کرد و از بدو زمان حضورش عملکرد خوبی داشت ! برتری مرسی ساید داربی که تا حدودی توانست ناراحتی های بوجود آمده از هیسل را نزد هواداران و صاحب نظران بریتانیا خنثی کند !
در ادامه برتری های لیگ و لیگ کاپ و FA هم کمک زیادی کرد تا دالگلیش را در آن 6 سال , مربی بزرگی برای باشگاه بدانند !





Second Dalglish Era

نیم فصل دوم فصل 2010-2011 وی دوباره بازگشت ! یک نیم فصل موفق را سپری کرد و در پستش ابقا شد ! همگی ما خواهان ماندن وی بودیم ! فصل 2011-2012 او ماند ; اما عملکرد ضعیفی در لیگ داشت ! اما با قهرمانی در کارلینگ کاپ و حس فوق العاده روحی بالا (Cup Reason) نشان داد همچنان می تواند یک فرد پیروز بزرگ برای لیورپول باشد ! اما این فصل را اکثرا فصل ضعیفی می دانند و موافق خروج دالگلیش هستند !

در مورد تفاوت دو Era باید عرض کنم که دالگلیش حضور اولش بدون وقفه بود . وی در دنیای فوتبال آن زمان حضور داشت ! آشنا بود . خوب میدانست برای پیروزی و موفقیت چه راهی را دنبال کند ! هم اکنون که وی بازگشته , از آخرین تجربه ی مربیگری اش بیش از یک دهه (1999) میگذرد ! قطعا برای جا افتادن و کسب موفقیت حداقل به یک فصل دیگر نیازمند می باشد ! چرا باید این حق را از وی بگیریم ؟ ! چرا انتظارات ما همچنان انتظارات دهه ی 80 میباشد ؟ !

دلیل دوم : لیورپول !
مطمئنا اکثرا دنباله رو این تاریخ نیستند و پیگیری نمی کنند که همین یک دهه پیش لیورپول به مراتب از لحاظ گرفتن جام ضعیف تر بود !
خیلی ها فکر می کنند لیورپول فقط یعنی برد ! لیورپول فقط یعنی جام !! بزارید کمی از دهه 90 براتون تعریف کنم !
اواسط دهه 90 | سرمربیگری روی اوانز
روی اوانز بعد از 4 سال حضور بر روی نیمکت فقط یک کارلینگ کاپ را در سال 1995 کسب کرد !
یا دهه های خیلی قبل تر و حضور 15 ساله ی جرج کی که فقط یک قهرمانی لیگ را به همراه داشت !!
پس نمیتوان توقع داشت یک سرمربی که پس از دوری بلند مدت بازگشته , در همین ابتدای کار , در فوتبال نوین جهان یک ساله همه کار برای ما طرفداران انجام دهد ! یعنی روی اوانز حق داشت 4 سال سرمربی ما باشد ; دالگلیش حتی نمیتواند 2 یا 3 سال برای ما مربیگری کند ! حق بزرگ ترین اسطوره ما همین قدر هست ؟ !

شخصا آرزو دارم دالگلیش بماند . حتی تا یک فصل دیگر هم توقع زیادی از وی ندارم . به هر حال , تیم وی زیباترین فوتبال نیم دهه اخیر را بازی می کند ! با همین Player هایی که اکثرا مخالف خریداری آنها بودند , وی یکی از بهترین فوتبال مچ های تاریخ را ارائه می دهد ! واقعا هنوز کسی مخالف ابقای دالگلیش است ؟ !


مهران شمس

فرشاد سلیمانی بازدید : 347 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مصاحبه اختصاصی کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران با جناب دکتر حمیدرضا صدر پیش از مسابقه فینال جام حذفی انگلستان.


کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران – در آستانه 131 امین فینال جام حذفی انگلستان قدیمی ترین جام در رقابتهای فوتبال جهان که روز شنبه 16 اردیبهشت ساعت 20:45 بین دو تیم لیورپول و چلسی در ورزشگاه ومبلی برگزار می شود ، مصاحبه ای را با جناب دکتر حمیدرضا صدر پیرامون این مسابقه انجام دادیم ؛دکتر حمیدرضا صدر مدرس دانشکده ی هنرهای زیبا ، روزنامه نگار و نویسنده هستند ؛ ایشان دارای مدرک دکترا از دانشگاه لیدز انگلستان می باشند و اخیرا نیز کتاب نیمکت داغ نوشته ایشان توسط نشرچشمه برای اهالی فوتبال عرضه شده است ؛




- جناب دکتر ، ضمن تبریک انتشار سومین کتاب فوتبالی شما بعد از روزی روزگاری فوتبال و یونایتد نفرین شده آیا در کتاب نیمکت داغ جدای از رافائل بنیتز به مربیان بزرگ لیورپول همچون بیل شنکلی و باب پیزلی هم فصلی اختصاص داده اید ؟ (باب پیزلی به عنوان تنها مربی جهان 3 مرتبه فاتح لیگ قهرمانان شده است رکوردی که هیچ مربی در جهان ندارد و در طی 9 سال 20 جام برای لیورپول کسب کرده است آیا او در فصول کتاب شما جای دارد )



"متاسفانه خیر. به دلیل آن که ناشر تمایلی نداشت کتاب چهار صد یا پانصد صفحه ای شود. هم به دلیل حجم و هم بالا رفتن قیمت کتاب که برای من هم اهمیت داشت. دلم می خواهد کتاب توسط افرادی با توانایی مالی محدود هم خوانده شود. بنابراین مجبور به انتخاب شدم. در مقدمه نوشته ام که عملکرد این مربیان شایسته تحلیل بسیار جدی بودند: نرو روکو، جاک استاین، بیل شنکلی، باب پیسلی، برایان کلاف، هلموت شوئن، ادو لاتک، ارنست هاپل، یوهان کرایف، بابی رابسون، انزو بیرزوت، امه ژاکه و لوئیس فن گال. بله پیسلی سه بار قهرمان اروپا شد و بازی های لیورپول عصر او را بارها و بارها دیده ام. احتمالا بیش از هریک از مربیان دیگر.



شاید خیلی هایش را حفظ باشم. چرا که به دورانی تعلق داشت که با دو برادرم – هر دو لیورپولی قدیمی– کنار هم بودیم. بازی ها را روی نوار ویدئو ضبط می کردیم و تماشا می کردیم و تماشا. ولی ترکیب اصلی کتاب بیشتر به برهه های تاریخی از منظر تاکتیکی نظر دارد. لیورپول دهه 1980 آمیزه ای بود از فوتبال انگلیسی و فوتبال هلند دهه 1970. در کتاب الف رمزی یک مربی انگلیسی است که جام جهانی 1966 را فتح کرد و همین طور رینوس میشل و توتال فوتبالش که بسیار مفصل است. اعتراف می کنم دو برادرم یکی در هلند و یکی در کانادا مرا برای حذف کردن شنکلی و پیسلی سرزنش می کنند. ولی نه می شد کتاب را قطور تر – و البته گران تر- از آن چه هست کرد و نه آن را دو جلدی درآورد."




دیدگاه شما درباره فینال جام حذفی 5 می 2012 چیست ؟


" طرفدار لیورپول هستم و کاری از دستم برابر دوستان عزیزم که شیفته چلسی هستند بر نمی آید. خصوصا آن که کنی دالگلیش افسانه ای برای ما و نسل ما پس از سال ها به میدان بازگشته. مسیر لیورپول سخت تر بوده. با گذر از سد منچستر یونایتد و اورتون یعنی دو بزرگترین حریفش. پس از دریافت یک گل از اورتون. میان حریفان چلسی فقط تاتنهام حریف بزرگی بود که زمانی برابر چلسی بازی کرد که نزول کرده بود. زمانی که هری ردنپ به نیمکت تیم ملی انگلیس می اندیشید. حالا هشت سالی از قهرمانی لیورپول در جام حذفی می گذرد. برابر وستهام.آن تساوی 3-3. انگار همین دیروز بود استیون جرارد آن گل عجیب را زد. چلسی در این مدت چلسی سه بار جام حذفی را بالا برده."



به نظر شما آیا می توان دو تیم چلسی و لیورپول را از نظر تاریخی قیاس کرد ؟



" پیشترها نه. ولی اکنون بله. نه برای جام های گرفته شده و نشده. بلکه برای میزان تاثیرگذاری اش و همین طور حضور در ذهن مخاطبان. آن چه لزوما مترادف با فتح جام نیست. برای مثال تراکتور سازی طی چند سال اخیر در فوتبال ایران اهمیت تاریخی یافته، ولو آن که جامی را فتح نکرده باشد. چلسی پس از ورود آبراموویچ هم یکی از قدرت های کتمان ناپذیر انگلیس شد و هم اروپا. بازی های بیادماندنی اش چه پیروزی ها و چه شکست ها پرشمار هستند. همین طور نشستن مورینیو و هیدینگ و انچلوتی روی نیمکتش. لیورپول یک دوران را رقم زد. از شنکلی به پیسلی و کمی هم با دالگلیش. در دهه 1980 و اوایل 1990. ولی حالا یک تیم متوسط خوب بشمار می رود."



سال گذشته شما در جمع هواداران لیورپول موفقیت داگلیش در نیم فصل دوم را شوک روحی و جو آنفیلد دانستید ؛ آیا تصور می کنید موفقیت های کنونی دی متئو پس از اخراج ویاش بواش مقطعی بوده و ناشی از همین پیامد است؟ شوک روحی و جو استنفوردبریج ؟



" آمیزه ای از هر دو. بازیکنان هر دو تیم با مربیان به بن بست رسیده بودند. لیورپول با روی هاجسن و چلسی با ویاش بواش. لیورپول به دالگلیش ستاره قدیمی اش روی آورد. چلسی هم به دی ماتئو که بازیکن قدیمی اش بود. ادامه کار برای دی ماتئو دشوار است. چنان که برای دالگلیش دشوار شد."




می دانیم لیورپول و چلسی در یک هفته باید دوبار به مصاف هم بروند فینال جام حذفی و لیگ برتر ؛ با توجه به نتایج اخیر و بازیهای فشرده چلسی در این هفته منتهی به پایان لیگ و امیدواری بالایشان برای حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده، به نظر شما چلسی و دی متئو کدامیک برایشان اهمیت بیشتری دارد ؟ آیا دی متئو تثبیت حضور در لیگ قهرمانان برایش در اولویت قرار دارد و در فینال جام حذفی آنطور که باید ظاهر نمی شود ؟


" البته که قهرمانی لیگ قهرمانان الویت دارد. ویترین چلسی از این یک جام خالی مانده. تغییرات رومن آبراموویچ هم معمولا لیگ قهرمانان را در نظر گرفته. ولی چلسی آن قدر بازیکن خوب دارد که فینال جام حذفی را بدون درخشش مردان لیورپول واگذار نکند. نبرد تنگاتنگی خواهد بود. خیلی پایاپای."




تفاوت چلسی ویاش بوآش و دی متئو در چیست ؟ آیا اخراج او را عجولانه نمی دانید ؟ آیا دی متئو با قهرمانی در جام حذفی در چلسی ماندگار می شود ؟


" بزرگان چلسی برابر ویاش بواش طغیان کرده بودند. تری و لمپارد و چک و دروگبا و اسین. به همین روشنی. دی ماتئو به ترکیب دیرآشنای استمفورد بریج برگشت. تلاش نکرد چیزی را دگرگون کند. با این وصف استفاده از دو خط دفاع چهار نفره حین حمله حریفان با برگشت مثلا رامیرس یا کالو از دو گوش ظرافت قابل توجهی دارد."



در این هفته هواداران لیورپول دو بار با فرناندو تورس روبرو می شوند ، شما به هواداران لیورپول گفتید او را خائن ندانند و شرایط حرفه ای را درک کنند آیا به نظر شما تورس در این فصل را می توان یک بازیکن موفق نسبت به حضورش در لیورپول دانست ؟ تورس برای افتخار لیورپول را ترک کرد و الان در فینال جام حذفی و فینال لیگ قهرمانان است ، او به آرزوهایش رسیده است ؟


" تصور نمی کنم. بالا بردن جام بدون سهیم بودن در کسب آن چندان خوش مذاق نیست. اگر چلسی قهرمان اروپا و جام حذفی شود دروگبا 34 ساله است که از ته دل می خندد نه تورس. شخصا تورس را دوست دارم. نوع بازی و شخصیت و حتی ظاهرش را. او در منگنه پیچیده باشگاه چلسی تا مرز خفه شدن پیش رفت و چه حیف."



با توجه به بازی بسته دی متئو در مقابل بارسلونا آیا لیورپولی ها با چنین تفکری روز شنبه مواجه خواهند شد یک بازی بسته برای حفظ نتیجه و قهرمانی ؟ راه عبور و شکست خط دفاعی یا پاشنه آشیل چلسی از نگاه شما در چیست ؟


"ضعف چلسی در قلب دفاع است. جان تری کند شده و گری کاهیل آبدیده نیست، ولو آن که برابر بارسا نمایش قابل قبولی دادند. امیدورام ترکیب لوئیز سوارز و اندی کارول در خط حمله بدرخش. ولی از قرار گرفتن جمی کراگر کنار مارتین اسکرتل، مثل بازی برابر اورتون، در قلب دفاع بیمناک هستم."



لیورپول در ده سال اخیر فینال هایش بسیار نزدیک بوده است در سال 2001 و بازی آلاوز که 4-5 شد بازی با میلان 3-3 بازی با وستهام 3-3 در جام حذفی و همین فینال اتحادیه اخیر با کاردیف 2-2 با توجه به این که در اغلب این بازیها لیورپول از حریفش حداقل قبل از بازی برتری نفری دارد و یا برتری ظاهری ، اما این قدر نزدیک و پر از فراز و نشیب فینالهایش را در 10 سال اخیر انجام داده است به نظر شما علت این امر در چیست ؟ و آیا این فینال هم این قدر نزدیک و پرگل از آب در خواهد آمد ؟



"وقتی دفاع تیم لرزان است تعداد گل های خورده جلب نظر می کند. دفاع لیورپول طی یک دهه اخیر هرگز با صلابت نشد. شد؟ لیورپول در فینال 2005 استانبول قهرمان شد ولی دفاعش بسیار شکننده بود. کاراگر و هیپیا در وسط و فینان و تراوره در دو دفاع کناری با هر معیاری بد بازی کردند. لیورپول در فینال اتحادیه این فصل دو گل از کاردیف کوچک دریافت کرد. ترکیب اسکرتا و دنی اگر در قلب دفاع و چارلی آدام به عنوان هافبک دفاعی درنیامده بود. در عین حال نکته این است بازیکنان تهاجمی در همه دیدارهایی که برشمردید پاسخ آن گل ها را دادند."




از اینکه وقتتان را در اختیار کانون رسمی هواداران لیورپول در ایران قرار دادید از شما متشکریم.



به اطلاع علاقمندان به فوتبال و هواداران پرشمار لیورپول می رسانیم از آنجاکه نشرچشمه امکان حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب را نیافته است ، ساکنین شهر تهران می تواند از طریق اینترنت و یا مراجعه به نمایشگاه انتشارات نشرچشمه که در مجاورت پل کریمخان دایر شده است اقدام به خریداری کتاب نیمکت داغ نمایند ؛


همچنین ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.
فرشاد سلیمانی بازدید : 122 جمعه 01 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

The Boy Has Got Skill

suso


نویسنده فرید کلانتری





خسوس فرناندز سائز ملقب به سوسو ، نوجوان اسپانیی که رسیدن به پیراهن لیورپول را به حضور در رئال مادرید و بارسلونا ترجیح داد .

او در تابستان 2010 به صورت رسمی به لیورپول آمد. این بازیکن اسپانیاییِ بسیار باهوش ،مملو از خلاقیت و استعداد است. او گام های بلند و پیشرفت های زیادی در تیم رزرو جان مک ماهون و به دنبال آن پپ سگورا داشته است . شما میتوانید اعتماد به نفس را در سخنان مربی تیم اکادمی، در باره ی توانایی های بازیکنی برخواسته از این تیم که این هافبک را به مانند آندرس اینیستا ، ژاوی و فابرگاس توانا میداند احساس کنید. زمانی كه چنین بازیکنان در بارسلونا حضور داشتند، ایکر سگوارا امیدواربود لیورپول هم از چنین استعدادهایی بهره مند باشد و در حال حاضر او از شکست رئال مادرید و بارسلونا در جذب هافبک 16 ساله ای به نام خسوس فرناندز سائزسخن میگوید.

سوسو فوتبال خود را از زادگاهش ، کادیز آغاز کرد، کمی بعد در تیم جوانان کادیز با گلها و پاس گل های خود در بهبود وضعیت این تیم تاثیر به سزایی داشت. جذب بازیکنان با استعداد اسپانیایی یکی از سیاستهای باشگاه های انگلیسی محسوب می شود از این رو آنها همواره در تلاش برای جذب چنین بازیکنانی بوده اند، فابرگاس و جرارد پیکه بارزترین نمونه ی این دسته از بازیکنان هستند، لیورپول توانست با سوسو قبل از اینکه رئال مادرید و بارسلونا با کادیز بر سر مسائل مالی به توافق برسد، قرارداد امضا کند .
سوسو در 19 نوامبر 2010 تولدش را با امضا کردن اولین قرارداد حرفه ای با قرمزها جشن گرفت و به دنبال این قرارداد او تا سال 2013 در آنفیلد باقی خواهد ماند. همگان بر سوسو برچسب تبدیل شدن به فابرگاس، اینیستا و ژاوی آینده را میزنند. بسیاری چنین عقیده ای در باره ی او دارند، مربی سابق سوسو در کادیز از او به عنوان یک هافبک با استعداد و توانا، یک پاسور با کیفیت، جنگنده و با مهارت بالا در دریبل زنی یاد میکند، اما از از سرعت چندانی برخوردار نیست.

او در تیم جوانان کادیز در پست هافبک چپ بازی می کرد، اما او توانایی بازی به عنوان هافبک وسط را داراست، همچنین به خوبی می تواند حملات را طراحی کند و به عنوان مهاجم در حملات شرکت کند، به همین دلیل سبک بازی او را بسيار شبیه به فابرگاس و اینیستا میدانند. همچنین جان آلدریج ، ماشین گلزنی سابق لیورپول به آینده ی این بازیکن بسیار امیدوار است و به هواداران نوید ظهور یک ستاره ی خلاق و توانا را داده است . سوسو قبل از انتقالش به لیورپول، فصل موفقی را در کادیز سپری کرد و موفق به کسب تجربه های بسیاری در اسپانیا شد، او قرداد خود را دز ژانویه به امضا رساند، طرفداران برای تماشای بازی این نوجوان برای اکادمی قرمزها بسیار مشتاق بودند و بسیاری بر این باورند که تمرین در کنار قهرمان لیورپول، رابی فاولر تاثیر زیادی بر سوسو داشته است. او در مصاحبه ای گفت :من بسیار خوشحال هستم. من میخواهم سال های سال در اینجا بمانم .من می خواهم پیشرفت کنم تا بتوانم در هر بازی برای تیم اصلی لیورپول بازی کنم.اما اگر بخواهم به این مهم دست پیدا کنم باید سخت کار کنم و هر روز در هر جلسه تمرین بهترینم را به نمایش بگذارم."

سوسو تا کنون 2 بار برای تیم اصلی لیورپول به میدان رفته است، یک بار به عنوان یار جایگزین در ترکیب تیم اصلی لیورپول مقابل بروسیا مونشنگلادباخ در یک بازی پیش فصل دوستانه و بار دیگر در بازی خیریه جیمی کرگر مقابل اورتون دقایقی به جای یوانویچ به بازی رفت. توانایی تکنیکی او بسیار عالی است. او می تواند یک نمایش لذت بخش از خود نشان دهد، همین طور که برخی پاس گل ها و گل های او در فصل 11 - 2010 فوق العاده بوده است. این ستاره ی اسپانیایی شروعي به یاد ماندنی در این فصل داشت. از گلزنی برای تیم رزرو در برابر نیوکاسل که به عنوان گل فصل انتخاب شد تا موقعیت های فراوان گلزنی که در هر بازی برای هم تیمی هایش ایجاد کرد. لازم به ذکراست که از چنین بازیکنان جوانی انتظارات بالایی میرود ، البته بسیاری از بازیکنان با توجه به پتانسیل و توانایی خود مشمول این امر نمی شوند اما سوسو در همه ی بازیهایی که به میدان رفته موثر ظاهر شده و مورد توجه تیمهای بزرگ اسپانیا و مربی آکادمی لیورپول، سگوارا قرار گرفت و که منجر به انتقالش به لیورپول شد.

شاید حضور سوسو در آینده ای نزدیک در تیم اول لیورپول کمی تعجب
بر انگیز باشد اما این نوجوان به زودی نشان خواهد داد که قادر به انجام چه کارهایی است و میبینیم که او چیزهای زیادی برای ارئه در آنفیلدخواهد داشت، این پیشبینی زیادی برای آینده ی این مرد جوان نیست
.

فرشاد سلیمانی بازدید : 581 چهارشنبه 30 فروردین 1391 نظرات (1)

نویسنده : فرید کلانتری




1 - منچستر یونانید - 1999


منچستر یوناتید در این فصل در 3 رقابت مهم به قهرمانی رسید و یکی از بزرگترین دستاورد های تاریخ فوتبال بریتانیا را رقم زد .

آنها در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ ، به طرز دراماتیکی در آخرین دقایق به قهرمانی رسیدند .

الکس فرگوسن در آن فصل علاوه بر این دستاورد بزرگ اروپایی خود ، در مسابقات داخلی هم بسیار موفق عمل کرد و با کسب قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی ، سه گانه ی خاطره انگیزی برای شیاطین سرخ رقم به ارمغان آورد . بدون شک از آن تیم رویایی سر الکس فرگوسن به عنوان یکی از بهترین تیمهای تاریخ فوتبال بریتانیا یاد میشود .

سرمربی : الکس فرگوسن

ترکیب اصلی منچستر یونایتد در فصل 1999 : پیتر اشمایکل - گری نویل - یاپ استام - رونی جانسون - دنیس اروین - دیوید بکهام - روی کین - پل اسکولز - رایان گیگز - دوایت یورک و اندی کول




2 - لیورپول - 1984


شاید از لیورپول دهه ی 70 ، به عنوان تیم خوبی یاد شود ، اما لیورپول این سال بسیار قدرتمند تر از آن تیم بود .

جو فاگان ، جایگزین باب پیزلی بزرگ شد و سکان هدایت لیورپول را بر عهده گرفت بود اما این تیم با همان روحیه و ذهنیت همیشگی به راهش ادامه میداد .

سه گانه ی آن فصل آنها ، قطعا یکی از بزرگترین افتخارات فوتبال بریتانیا در اواخر دهه ی 70 و اوایل دهه ی 80 ، محسوب میشد .

قهرمانی در جام باشگاه های اروپا مقابل رم ، اوج موفقیت آنها بود . این چهارمین قهرمانی قرمزها در این مسابقات محسوب میشد . آنها ما بین سالهای 1975 تا 1984 ، 6 بار در مسابقات لیگ برتر و 4 بار در جا اتحادیه و یک بار در جام یوفا به قهرمانی رسیدند و سالهای درخشانی را برای باشگاه رقم زدند اما موفقیت های آنها در آن سال ريال قطعا اوج نمایش قرمز ها بود .


سرمربی : جو فاگان

بهترین نفرات لیورپول در فصل 1984 : بروس گروبلار - فیل نیل - آلن کندی - مارتین هانسن - مارک لارنسون - رونی ولان - گرائم سونس - کریگ جانستون - سمی لی - یان راش و کنی دالگلیش



3 - آرسنال - 2004



" شکست ناپذیر " ، مناسبت ترین لقب برای آرسنال این فصل است . توپچی ها به طرز خارق العاده ای در مسابقات این فصل بدون تحمل حتی یک شکست موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر در آن سال شدند .

پرستون نورت ، آخرین تیمی بود که موفق به خلق این رکورد باور نکردنی شد ، تا 120 سال بعد از آنها هیچ تیمی موفق به انجام چنین کاری نبود تا اینکه شاگردان آرسن ونگر در این سال موفق به انجام این مهم شدند .

این مهمترین دستاورد آرسن ونگر بعد از تقبل سرمربی گری توپچی ها در 1996 محسوب میشد و بعید به نظر میرسد که بتنواند بار دیگر این موفقیت را تکرار کند .

ونگر بعد از قهرمانی لیگ برتر در فصل 2002 ، پیشبینی کرد که آنقدر تیم خوبی در اختیار دارد که بتواند فصلی را بدون شکست پشت سر بگذارد ، او 2 سال بعد موفق به کسب این رکورد شد .

سرمربی : آرسن ونگر

ترکیب اصلی آرسنال در فصل 2004 : لنس لمن - لورن اتامه مایر - سو کمپل - کولو توره - اشلی کول - فردی لیونبرگ - پاتریک ویرا - گیلبرتو سیلوا - رابرت پیرس - دنیس برگکمپ و تیری هانری



4 - لیورپول - ( 1988 تا 1990 )


فاجعه ی غم انگیز هیلسبرو ، عصر درخشان آنفیلد را پایان آورد بود . پس از فاجعه ی هیسل ، آنها برای 8 سال از حضور در رقابت های اروپایی محروم شدن ، پس از آن لیورپول هرگز شانسی برای تکرار نمایش بی نظیر خود در دهه ی 80 ، در فوتبال جهان نداشت .

ما بین سالهای 1986 تا 1990 ، لیورپول با هدایت اسطوره ی فوق العاده محبوب آنفیلد ، کنی داگلیش توانست در سال 1986 ، در لیگ برتر و جام حذفی به قهرمانی برسد ، قهرمانی در مسابقات جام حذفی 1989 و 2 قهرمانی لیگ برتر در سالهای 1988 و 1990 ، از دیگر افتخارات قرمز ها در آن سالها بود . بعد از آن ، قرمز ها هرگز نتوانستند در مسابقات لیگ به قهرمانی دست یابند .

سرمربی : کنی دالگلیش

بهترین نفرات لیورپول در آن سالها : بروس گروبلار - استیو نیکول - جیم بگلین - مارک لارنسون - مارتین هانسن - رونی ولان - استیو مک ماهون - ریموند جیمز - جان بارنز - پیتر بردسلی و یان راش



5 - منچستر یونایتد - 1968



روند منچستر در اواخر دهه 60 ، تنها و تنها بر اساس بازی جرج بست پیش میرفت و از او الهام میگرفت .

10 سال از سانحه ی هوایی غم انگیز مونیخ میگذشت که شیاطین سرخ موفق شدند ، در 29 می 1968 یکی از تماشایی ترین دیدار تاریخ جام باشگاه های اروپا ، با پیروزی 4 - 1 مقابل بنفیکا در فینال ومبلی ، به اولین عنوان قهرمانی خود در این رقابت ها دست یابند .


سرمربی : الکساندر متیو بازبی

بهترین نفرات یونایتد در آن سال : استپنی - دان - برنان - فولکس - استیلس - کررند - چارلتون - سالدر - جورج بست - لاو




6 - سلتیک - 1967


تنها تیم غیر انگلیسی حاضر در این فهرست ، سلتیک اسکاتلند .

سلتیک در آن سال ، با قهرمانی در 4 تورنومت معتبر ( لیگ اسکاتلند - جام حذفی - جام اتحادیه و جام باشگاه های اروپا ) ، فصلی رویایی را برای تاریخ باشگاه رقم زد و از افتخارات فوتبال بریتانیا در آن سالها محسوب میشد .

کسب 9 قهرمانی پیاپی در لیگ اسکاتلند ( 1966 تا 1974 ) برای آنها کمی یکنواخت و یکطرفه شده بود اما آنها با قهرمانی در جام باشگاهای اروپا ، اعتبار چشمگیری را برای فوتبال اسکاتلند و بریتانیا به ارمغان آوردند .

تنها قهرمانی آنها در جام باشگاه های اروپا مقابل اینتر میلان ، شاید بزرگترین شب تاریخ باشگاه محسوب شود .

آنها تحت هدایت جک استین ، در 1970 توانستد تا فینال این رقابت ها پیش بروند که در فینال قهرمانی را به فاینورد واگذار کردند ، همچنین در سالهای 1972 و 1974 ، آنها در نیمه نهایی این رقابت ها حاضر بودند .

سرمربی : جک استین

بهترین نفرات سلتیک در آن فصل : Simpson; Craig, Gemmell, McNeill, Clark; Murdoch, Auld; Johnstone, Lennox, Wallace, Chalmers



7 - اورتون - 1985


اورتون تحت هدایت هاوارد کندال ، هنگامی که در گودیسون پارک به میدان میرفت ، تیم بسیار قدرتمندی بود .

او در زمان مربیگری خود ، با میدان دادن به بازیکنان جوان ، سعی در ساختن تیمی قدرتمند و جدید برای آینده داشت .

اورتون در آن سالها ، با همکاری زوج آتشین خط حمله ی خود ، اندی گری و گرائم شارپ ، موفق به قهرمانی در لیگ در فصل 1985 شد ، بعد از آن انها بار دیگر توانستند در 1987 نیز به قهرمانی در این مسابقات برسند . قهرمانی در جام حذفی و جام اتحادیه در 1984 از دیگر افتخارات اورتون آن دوران است .

سرمربی : هاوارد کندال

بهترین بازیکنان اورتون در آن فصل : Southall; Stevens, Bailey, Ratcliffe, Mountfield; Reid, Steven, Richardson; Heath, Sharp, Gray




8 - ناتینگهام فارست - ( 1978 - 1980 )




کاریزماتیک و نظم برايان کلاف ، تیمی کاملا منسجم ، سخت کوش و آماده برای کسب موفقت های بیشمار از ناتینگهام فارست ساخت .

ما بین سالهای 1978 تا 1980 ، آنها با قهرمانی در لیگ برتر ( 78 ) و 2 قهرمانی پیاپی در جام باشگاهای اروپا ( 79 و 80 ) و کسب 2 جام اتحادیه ( 78 و 79 ) ، تحیر و تحسین همگان را برانگیختند . موفقت های رویایی آنها در عرصه اروپایی ، با کسب رتبه ی پنجم لیگ ، در فصل بعد از آن و عدم صعود آنها به جام باشگاه ها خاتمه یافت و بدین ترتیب دوران افول این باشگاه و مربی خوب آنها ، آغاز شد .

سرمربی : برايان کلاف

بهترین نفرات ناتینگهام فارست در آن سالها : Shilton, Anderson, Clark, Lloyd, Burns; McGovern, Francis, Gemmill, Robertson, Woodcock, Birtles



9 - منچستر یونایتد - ( 2007 تا 2009 )


10 سال از آخرین قهرمانی شیاطین سرخ در جام باشگاههای اروپا میگذشت که فرگوسن بار دیگر عزم خود را برای قهرمانی در این رقابت ها جزم کرد .

در فصل 2007 - 2008 ، پس از آنکه یونایتد چلسی را در لیگ برتر پشت سر گذاشت و به قهرمانی مسابقات لیگ رسید ، بار دیگر در فینال جام باشگاه های اروپا با این تیم روبه رو شد و این بار هم توانست با شکست دادن این تیم در ضربات پنالتی ، سومین قهرماین خود در این مسابقات را جشن بگیرد .

در این 3 سال ، یونایتد توانست 2 بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان صعود کند که هر 2 بار ، قهرمانی را به بارسلونا واگذار کرد ، همچنین آنها در این سالها 3 بار در لیگ برتر به عنوان قهرمانی رسیدند . قطعا هیچکس قدرت این سالهای یونایتد و قهرمانی های پیاپی شاگردان فرگوسن را از یاد نخواهد برد .

سرمربی : الکس فرگوسن

بهترین نفرات یونایتد در این سالها : ون در سار - براون - اورا - ویدیچ - فردیناند - هارگریوس - کریک - گیگز - رونی - توز - رونالدو



10 - لیورپول - ( 1977 - 1978 )


در 1974 باب پیزلی ، جایگزین بیل شنکلی بزرگ شد و سرمربی گری لیورپول را بر عهده گرفت .

در ابتدا او متحمل فشار بسیار زیادی بود ، اما او توانست رکوردی بهتر از رکورد بیل شنکلی در آنفیلد از خود بر جای بگذارد .

بعد از قهرمانی در لیگ در سال 1976 ، شنکلی توانستد با لیورپول 2 سال پیاپی ، قهرمان جام باشگاه های اروپا شود ، قهرمانی در جام یوفا ( 76 ) از دیگر افتخارات این مرد بزرگ در لیورپول محسوب میشود . این شروعی تکان دهنده برای تاریخ باشگاه لیورپول محسوب میشد .

سرمربی : باب پیزلی

بهترین نفرات لیورپول در آن سالها : ری کلمنس - فیل نیل - جونز - تامی اسمیت - املین هاگس - آلن کندی - جیمی کیس - تری مک درموت - یان کالاهان - کوین کیگان و کنی دالگلیش

فرشاد سلیمانی بازدید : 128 یکشنبه 27 فروردین 1391 نظرات (1)

دل نوشته های یک لیورپولی؛ چرا کنی مستحق بیش از اینهاست؟

لیورپول شنبه شب توانست به فینال جام حذفی انگلیس راه یابد.


علی امیری فر




سایت گل ، همیشه استارت هرچیزی حتی اگر بدانی چه میخواهی بگویی سخت است . اما اینگونه آغاز میکنم که همه ی ما از جایی هوادار این تیم شدیم ، از جایی که نه شنکلی را میشناختیم و نه میدانستیم بندر نشینانان پیش تر 4 بار بر قله ی فوتبال اروپا ایستاده اند . بزرگ شدیم و هواداری ها کردیم و تاریخ باشگاه را از بر شدیم و با دیدن صحنه های قهرمانی ها خود را در آن لحظات تصور کردیم که ای کاش در آن عصر میزیستیم اما حکایت برخی ، حکایت رضا شاه است که دلیل پیشرفت غرب را خوردن قهوه میدانست !

نیک که بنگریم میبینیم باشگاهی مانند لیورپول که از ابتدای خلقت برای قهرمانی تلاش میکرد و حتی در دوره هایی که در دوره ی اوفول قرار داشت نیز هیچکاه از نعمت داشتن هواداران پرشورش بی بهره نبود . چنین باشگاهی میتوانست با هر فصل بد نتیجه گرفتن با تعویض مربی چیزهای زیادی را تغییر دهد . اما بیاید به این موضوع فکر کنیم که چه چیزی باعث میشود چنین باشگاهی در طی 120 سال تنها 19 سرمربی داشته است .

با احتساب رونی موران که تنها 10 مسابقه به طور موقت مربی باشگاه بود و با احتساب دو نفر برای برکلی و مک کنا که 4 سال اول تاریخ باشگاه را مشترکا سرمربی باشگاه سپری کردند . وقتی در میابیم بهترین دوره ی باشگاه بین سالهای 60 و 90 که باشگاه 41 جام به دست آورد یا بهتر بگویم چیزی حدود 70% جام های باشگاه به دست آمد درمیابیم تنها 4 نفر با فلسفه ای مشابه سکان دار هدایت باشگاه بودند .
15 سال در تاریخ پیش میرویم تا به حضور بنیتس میرسیم . با توجه به همه ی انتقاداتی که از خریدهای کنی میشود ، خریدهای بنیتس را مورد نقد قرار میدهیم . قصد مقایسه ی نفر به نفر و مقایسه ی آماری و قدرت خرید و خریدهای ناکام را ندارم . بیاید خیلی ساده در مورد همه ی خریدهای موفق بنیتس نظر بدهیم . بنیتس خریدهای بسیار زیادی انجام داد اما از این بین و در طول مدت 6 سال و 12 پنجره ی نقل و انتقالی از نظر بنده 8 بازیکن بودند که در فصل نخست موفق عمل کردند .

ژابی آلونسو ، لوئیس گارسیا ، په په رینا ، کریگ بلیمی ، جرمین پنانت ، فرناندو تورس ، تا حدودی آلبرت ریرا و گلن جانسون . از خریدهای موفق دیگر بنیتس که در فصل اول موفق نبودند میتوان از لوکاس لیوا ، درک کویت ، مارتین اسکرتل ، دنی اگر ، خاویر ماسکرانو و مکسی رودریگوئز نام برد . کار به جایی رسیده بود که لوکاس و کویت دو تن از محبوب ترین های تیم فعلی در آنفیلد هو شده بودند .

کنی هم در 3 پنجره ی نقل و انتقالی 9 بازیکن خرید که کسی نمیتوان منکر آن شود که سوارز ، انریکه و بلیمی از بدو ورود موفق عمل کرده اند . کسی از آینده خبر ندارد و در حال حاضر نمیتوان گفت که سایر خریدهای کنی در دراز مدت جواب خواهند داد یا نه ولی حداقل به جواب دادن نیمی از آنها میتوان مطمئن بود .

با پیش زمینه ی اینکه همه میدانیم حکایت جام ها از لیگ ها جداست سال 2009 را مورد بررسی قرار میدهیم.قهرمانی در لیگ ،آن هم لیگی معتبر مانند لیگ برتر انگلستان چیزی نیست که بتوان آن را با تنها خرید چند بازیکن به دست آورد . چلسی 2005 با مورینیو را فراموش کنید. آبرامویچ در طی دو سالی که وضعیت بازار و قیمت ها به اینگونه نبود با پولهای باد آورده اش 200 میلیون پوند بازیکن خرید تا بتواند با مورینیو قهرمانی را به دست بیاورد . ما همیشه راهی متفاوت از آنچه آبرامویچ کرد داشته ایم . در تشریح شخصیت آبرامویچ و راه او و تفاوتش با راه لیورپول همین بس که لیورپول در طی 35 سال اخیر که بیشترین تعداد مربی را در تاریخش داشته به اندازه ی 9 سال او مربی به خودش دیده است ! بنیتس راهی دیگر در پیش داشت . اگر تیم موفق آن سال را شامل 21 بازیکن اصلی و تاثیر گذار بدانیم ؛ سه تای آنها پیش از او در باشگاه حضور داشتند ( جرارد ، کارا و هیپیا ) یک نفر 2004 ( آلونسو ) یک نفر 2005 ( رینا ) ، 4 نفر 2006 ( کویت ، اوریلیو ، اگر ، الزهر ) ، 7 نفر 2007 ( تورس ، بنایون ، بابل ، لوکاس ، آربلوا ، ماسکی ، اینسوا ) و 5 نفر سال 2008 ( اسکرتل ، کین ، ریرا ، انگوگ ، دوسنا ).نکته ی حائز احمیت این است که با علم به اینکه پیش از پایان این سال در دوره ی او کسی مانند آلونسو یا تورس به خواست خود باشگاه را ترک نکرده بود ، بنیتس چیزی در حدود همین تعداد بازیکن را خرید و آنها را مناسب ندید و در طی آن سه سال فروخت. از نکات حائز احمیت دیگر در میان که میتوان به آن اشاره کرد این است که الزهر و اینسوا دو نفر از ده ها بازیکنی بودند که بنیتس برای تیم های پایه خریده بود و نمیدانیم که چه تعداد از آنها رو میتوان به حساب او نوشت و نکته ی دوم هم اینکه نمیتوان گفت همه ی این 21 بازیکنان بازیکنان موفقی بودند که در این میان میتوان به نام های آزار دهنده ای همچون دوسنا و رابی کین و چند بازیکن دیگر اشاره کرد . مخلص کلام بنیتس برای اینکه بتواند در لیگ برای قهرمانی بجنگد به 4 سال زمان برای ساختن تیمی در حد قهرمانی زمان نیاز داشت .


دوره ی بنیتس ی که در سال بعد نتوانست خود را و تیمش را تکرار کند به هر ترتیب به اتمام رسید و سپس هاجسون برای چند ماه سرمربی باشگاه نام گرفت و پس از اخراج او توسط هوادارانی که یکصدا نفر دیگری را صدا میزدند ، محبوب دل های هواداران کنی سرمربی تیم لقب گرفت .چیزی که او به آن رسید و در ادامه داشت شباهتی حتی کوچک با آن تیم سال 2009 نداشت . خبری از آن کرگر مقتدر و آن جرارد که در اوج دوران بازیگری خود بود نبود . ژابی و ماسکی که در کنار آن استیوی مثلثی تسخیر ناپذیر ساخته بودند نیز جایی در باشگاه نداشتند و تورس هم مدت کوتاهی پس از آمدن او دم از رفتن زد . کنی کارش را با تقریبا هیچ آغاز کرد ! در سال 2005 که لیگ برتر پویایی کنونی را نداشت و تاتنهام و سیتی دو تیم معمولی در میانه ی جدول بودند اختلاف لیورپول در لیگ با چلسی قهرمان 27 امتیاز بود و واقعا قابل درک نیست دلیل اینهمه انتقاد از کنی در سالی که پایه های قدرش را بنا نهاده چیست !


نهادن پایه های یک امپراطوری بر روی هیچ ! چه عبارت اشنایی . فلش بکی میزنیم به 60 سال قبل زمانی که شنکلی پایه های یک امپراطوری را با دست های خالی در دسته ی دوم انگلستان زمانی که مجبور بود برای هر خریدی ساعت ها با هیئت مدیره چانه بزند میزنیم . شنکلی در دومین فصلی که لیورپول را هدایت میکرد توانست قهرمان دسته ی دوم شود و تیم را به سطح اول فوتبال جزیره بیاورد . بیایید فکر کنیم چنین جو مسموم کنونی و بدور از فلسفه ی باشگاه اگر در آن دوره وجود داشت و وقتی تیم در سال اول مجوز حضور در دسته ی اول انگلستان را نمیافت و شنکلی اخراج میشد و کس دیگری سرمربی لیورپول میشد ، حالا لیورپول کجا بود و ما کجا بودیم ؟

با تفکر بیشتر در میراثی که به کنی رسید به مثال دیگری میرسیم . باشگاه پر افتخار و پیش از 2006 باشکوه یوونتوس تورین ، پر افتخار ترین تیم سرزمین چکمه . حقیقتا کسی باورش نمیشد لیورپول بتواند در سال 2005 یوونتوس را شکست بدهد . تیمی که در تمامی پست ها بازیکنانی را داشت که میشد در مورد اینکه در پستشان بهترین در جهان هستند بحث کرد . بوفون ، کاناوارو ، تورام ، زامبروتا ، امرسون ، ندود ، کامورانزی ، الکس ، زلاتان و ترزه گه .

با مسائلی که به وجود آمد و رای دادگاه نیمی از بهترین بازیکنان یووه از تیم رفتند . پس از رای دادگاه که رای به متلاشی شدن یووه داده بود جان آلکان رئیس هیات سهامداران باشگاه به سرعت وارد عمل شد و برای جلوگیری از پیشروی این روند تمام مدیران سابق یوونتوس را که توسط جیانی بزرگ به یوونتوس پیوسته بودند را اخراج کرد . او به سراغ جان کلود بلان فرانسوی که نابغه ی افتصاد بود رفت و او را به عنوان مدیر اجرایی باشگاه گمارد . بلان در اولین اقدامش هموطنش دیده دشان را به عنوان سرمربی یووه انتخاب کرد . یووه در بازار نقل و انتقالات این سال از آنجا که پول زیادی از فروش ستاره هایش به جیب زد و قدرت خرید زیادی نداشت عملکر مثبتی را داشت . در سال 2007 و پس از بازگشت یوونتوس به سری آ مدیران یوونتوس با برنامه ای کوتاه مدت با اصطلاح "New Juventus" وارد عمل شدند .

آنها قصد داشتند در اولین سال حضور در سری آ مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست بیاورند تا بتوانند ضررهای مالی زیادی را که پذیرفته بودند را جبران کنند .داستان آشنایی به نظر میاید ، مگر نه ؟ با مشکلاتی که در سطح کلان به وجود آمد دشان عطای کار را به لقایش بخشید و یووه را ترک کرد . یووه در اولین حضور مجددش در سری آ 12 بازیکن خرید که عمدتا بازیکنان اسم و رسم داری بودند . بازیکنانی که در تیمهای پیشین خود بازیکنان تاثیرگذاری بودند . بازیکنان مانند یاکوئینتا ، سالی حمیدزیچ ، آندراده ، گریگرا ، تیاگو ، اولیویرا و آلمیرون . یووه در این فصل توانست با رانیری سومی را به دست بیاورد و به لیگ قهرمانان برود . که البته در دور اول گروهی از مسابقات فصل بعد حذف شد . یووه در فصل 2008 ده بازیکن خرید که تا حدود زیادی مانند بازیکنان فصل قبل بودند .

بازیکنانی مانند آمائوری ، دی کلیه و پولسن . نکته ی جالب توجه در این میان آن است که از این 22 بازیکن که یووه در طی آن دو فصل خرید تنها دی کلیه و مارچیسیو بودند که در تیم فعلی و مقتدر یوونتوس بازیکن تاثیر گذاری به حساب می آیند ! دقتتان به شمار بالای خریدهایی باشد که انجام شد ؛ بازیکنانی که در تیمهای خود بازیکنان موثری بودند ولی به این شکل نتوانستند در کوتاه مدت چیزی از خود نشان بدهد و بازی بسیاری از آنها مانند آلمیرون و آمائوری و یاکوئینتا و سالی حمدیزیچ و تیاگو و ... تباه شد ! یووه این فصل را با دومی به پایان رساند . فصل 2009 یووه با فرارا باز هم در بازار نقل و انتقالات پر کار بود و عمده ی خریدهای او را میتوان به 7 بازیکن محدود دانست . در این میان بازیکنانی مانند دیگو و ملو هم بودند که با مبلغی کلان به یووه آمدند و فوتبال خود را به مفهوم کلمه تباه کردند . یووه باز هم در دور گروهی لیگ قهرمانان حذف شد و در سری آ هفتم شد . سال بعد و این بار یووه ای که دل نری قصد ساختن آن را داشت .

باز هم آنها در بازار نقل و انتقالات تیم خود را تغییر میدادند و میتوان بازیکنان جدیدی که به این تیم آمدند را به 10 بازیکن اسم و رسم دار محدود کرد . خرید گران قیمت دیگری به نام کراسیچ که فوتبالش در ادامه در همین پیراهن تباه شد و به یک سکو نشسن تبدیل شد ! تنها 4 بازیکن از بین این همه بازیکنی که در طی فصل های 2009 و 10 به یووه آمدند در تیم فعلی مهره ی تاثیر گذار ( کاری به خوب بودن یا بد بودن آنها ندارم ) هستند . در سال جاری نیز 14 بازیکن جدید پا به تورین گذاشتند تا به همراه 6 بازیکنی که در طی 4 سال گذشته خریدهای خوبی بودند و به همراه بوفون و دل پیرو تنها بازماندگان نسل طلایی تیمی باشند که بر سر عنوان قهرمانی میجنگد.


نکته ی آخر و احساسی قضیه هم اینکه کنی بیشتر از من و شما لیورپول را میشناسد و هوادار و عاشق این باشگاه است و اگر روزی احساس کند باشگاه به سمت قهقرا میرود عطای این عنوان را به لقایش میبخشد و استعفا میدهد . او پیش تر زمانی که بر خلاق تفکر همه احساس کرد نمیتواند مفید واقع شود این کار را کرده بود.

فرشاد سلیمانی بازدید : 170 پنجشنبه 17 فروردین 1391 نظرات (0)

در این نوشته قصد دارم به بررسی شروع پروژه ی آغاز شده توسط کمپانی Fenway Sports Group به رهبری کنی دالگلیش، اسطوره ی بی بدیل و محبوبترین چهره ی تاریخ باشگاه لیورپول بپردازم



نویسنده : فرید کلانتری

برای مقدمه ای کوتاه باید بگویم، تام هیکس و جورج ژیلت، مالکان پیشین لیورپول در ششم فوریه 2007 با خرید 98% سهام باشگاه، مالکیت باشگاه رو به دست گرفتند. عملکرد اسفناک این 2 یانکی بر همگان روشن بوده و البته جایی در این نوشتار ندارد. تنها نکته ی قابل ذکر از زمان مدیریت کوتاه این 2 آمریکایی این است که هیچ یک از هواداران امیدی به آینده نداشتند. اعتراضات شروع شد و کار به آتش زدن پرچم ایالات متحده در اعتراض به نحوه ی مدیریت آنها کشیده شد، اعتراضات بالا گرفت و آنها همچنان قادر به پرداخت بدهی های سنگین خود نبودند، از فروش باشگاه سرباز می زدنند تا اینکه دادگاه عالی رسیدگی به بدهی های باشگاه لیورپول، طی حکمی فروش باشگاه را آزاد اعلام کرد و این 2 مرد که فقط به فکر جیب خود بودند نه سرنوشت لیورپول، ناچار باشگاه را به کمپانی " فن وی اسپورت ( FSG ) " به مدیریت جان هنری واگذار کردند، این اتفاق را می توانیم یکی از بزرگترین و خوشحال کننده ترین اتفاقات تاریخ باشگاه تلقی کنیم، چرا که اگر جان هنری بدهی ها رو در آخرین لحظات تعیین شده پرداخت نمی کرد باشگاه کاملا به "رویال بانک" واگذار میشد و پس از آن معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار پر افتخار ترین تیم بریتانیا می بود.

 

تفاوت عمده ی فوتبال گذشته با فوتبال حرفه ای امروز چیزی نیست جز ورود ثرمایه و تبدیل شدن این رشته ی ورزشی به نوعی صنعت و بازار سرمایه گذاری، شروع پروژه ی دالگلیش را با شروع الکس فرگوسن در دشمن دیرینه ی لیورپول، منچستر یونایتد آغاز می کنیم.

 

الکس فرگوسن اسکاتلندی در فصل 86 - 87 وارد اولترافورد شد، این اسکاتلندی با چند قهرمانی در فوتبال اسکاتلند و جام یوفا به همراه " آبردین " و حضور یکساله در تیم ملی اسکاتلند، به عنوان مربی شهرتی نسبی در فوتبال بریتانیا برای خود دست و پا کرده بود و با این پشتوانه، هدایت شیاطین سرخ را به دست گرفت.

 

نخستین گام ، 1986

او در اولین فصل حضور خود 4 خرید داشت که تنها 2 تن از آنها در آن فصل برای او به میدان رفتند ، لیام ابراین با قراردادی به ارزش 57 هزار پوندکه تا1988  در اولترافورد ماند و تری گیبسون که به صورت فری وارد تیم شدند. البته شیاطین در آن فصل با فروش مارک هوگس به بارسلونا به مبلغ  2.6 میلیون پوند که رکورد نقل و انتقالات آن فصل فوتبال اروپا محسوب می شد پول خوبی به جیب زدند

فرگوسن قدم اول خود در اولترافرود را بسیار ضعیف برداشت !. او از 9 بازی ابتدایی خود در لیگ تنها 5 امتیاز کسب کرد. 14 پیروزی ، 14 شکست و 14 تساوی، حاصل کار فرگوسن در اولین حضورش در لیگ انگلستان بود و آنها در انتهای آن فصل در رتبه ی یازدهم جدول جای گرفتند.

فرگوسن همچنین در رقابتهای حذفی هم موفقیت چمشگیری نداشت تا اولین فصل حضورش را بدون جام به پایان ببرد. عملکرد کلی فرگوسن در لیگ ، جام حذفی و جام اتحادیه را در شکل زیر می بینید .

 

 

1 سال گذشت ، 1987

فرگوسن در دومین تجربه ی خود در لیگ برتر ، 3 بازیکن جدید به تیم اضافه کرد ( Viv Anderson ، Steve Bruce ، Brian McClair ) که جمعا چیزی نزدیک به 2 میلیون پوند برای باشگاه هزینه برداشت.

یونایتد در این فصل نسبت به فصل گذشته بسیار بهتر ظاهر شد و در نهایت در لیگ به 9 امتیاز کمتر نسبت به دشمن دیرینه ی خود، به نایب قهرمانی رسید. البته فرگوسن همچنان در رقابتهای حذفی ناکام باقی ماند.


عملکرد کلی فرگوسن در فصل 87 – 88


همچنان بدون جام ، 1988

او در این سال نیز 5 بازیکن جدید به تیم اضافه کرد که عبارت اند از ( Mal Donaghy ، Lee Stuart Sharpe ، Jim Leighton ، Ralph Milne ، Jesper Olsen ) که جمعا 2 میلیون برای فرگوسن هزینه برداشتند.

فرگوسن این فصل را بسیار نا امید کننده سپری کرد، آنها در لیگ به رتبه ای بهتر از یازدهم دست پیدا نکردند، البته در آن فصل هم به مانند فصل های گذشته در رقابتهای حذفی ناکام ماندند، تنها در جام حذفی موفق ترین حضور خود را از آغاز داشت ، انها در ان جام تا نیمه نهایی رقابت ها بالا آمدند و در نیمه نهایی مغلوب ناتینگهام فارست شدند.

منچستر در فصل قبل در جدول دوم شد و در مکان اروپایی ها قرار داشت اما تیمهای انگلیسی در آن سالها از حضور در جام باشگاه های اروپا محروم بودند.

 

عملکرد کلی فرگوسن در فصل 88 – 89

 

بالاخره اولین جام پس از 4 سال ، 1989

فرگوسن در این سال 9 بازیکن جدید به تیم اضافه کرد ، برای هفت تن از آنان مبلغی حدود 8.5 میلیون پوند پرداخت کرد ، 2 نفر دیگر با قرار داد آزاد به اولترافورد پا گذاشتند.

 نکته ی قابل ذکر درباره ی ترکیب منچستر در آن سال این است که ، فرگوسن از اولین فصل حضورش تا بدین جا ، 22 بازیکن خریداری کرده بود . از آن 22 بازیکن ، 17 بازیکن در ترکیب آن فصل منچستر حاضر بودند و بخش عمده ای از نفرات ثابت یونایتد در آن فصل خریدهای الکس فرگوسن بودند.

با این حال آنها باز هم در لیگ برتر به ضعیفترین رتبه ی خود از زمان ورود فرگوسن یعنی رتبه سیزدهم دست یافتند، اما در جام حذفی فصل داستان طور دیگری رقم خورد. آنها در آن جام با از غلبه در تیمهایی نظیر ناتینگام فارست ، نیوکاسل ، اولهام به فینال رقابت ها رسیدند و در فینال با شکست کریستال پالاس ، به اولین جام خود بعد از ورود فرگوسن دست یافتند.

 

عملکرد کلی فرگوسن در فصل 89 – 90


می توان گفت از این هنگام به بعد موفقیت های شیاطین در فوتبال جزیره استارت خورد ، البته آنها تا تا 1992 موفق به قهرمانی در لیگ نشدند اما موفق به کسب چند جام نظیر سوپر کاپ اروپا و جام اتحادیه شدند، فرگوسن تا اولین قهرمانی خود در لیگ که در فصل 92 - 93 رقم خورد ، 16 بازیکن دیگر را به فهرست نفرات خود اضافه کرد که می توان گفت بعد از 6 سال به ترکیب دلخواه خود در لیگ برتر رسید، از آن هنگام قهرمانی های یونایتد در لیگ برتر کلید خود، البته آنها تا سال 1999 موفق به کسب افتخاری در مسابقات اروپایی نشدند .

 

عملکرد الکس فرگوسن از ابتدای حضورش تا اولین قهرمانی لیگ


سخن آخر

فرگوسن منچستری زمانی هدایت منچستر را به دست گرفت که این در 5 سال گذشته هرگز رتبه ای پایین تر از چهارم را تجربه نکرده بود ، اما نتایج و رتبه های عجیب این مرد باعث نشد صبر هواداران پایان یابد ، البته اعتراضات بالا رفته بود اما به پشتوانه جام حذفی فصل 89 - 90 ، مالکان کماکان به او اعتماد داشتند و درهای خروج را با این اسکاتلندی نشان ندادند . البته شیاطین سالها قبل از آن در چنین وضعیت مشابهی قرار گرفته بودند . مت بازبی یکی از پر افتخارترین مربیان تاریخ منچستر یونایتد ، در سال 1945 هدایت این تیم را بر عهده گرفت ، او در 5 سال پس از آغاز به کارش تنها یک جام حذفی را به اولترافورد آورد ، با اینکه او 5 سال را در تیم رقیب و دشمن قسم خورده ی منچستر ، لیورپول توپ زده بود اما باز هم به او اعتماد شد و او توانست در مدت حضور 24 ساله ی خود در اولترافورد ، چندین مرتبه در لیگ به قهرمانی برسد و همچنین اولین قهرمانی تاریخ یونایتد در لیگ قهرمانان را در آن دوره به ارمغان آورد . مخاطب اصلی این مقاله طرفداران لیورپول هستند لذا لازم ندیدم شرایط تیمی که روی هاجسون به کنی دالگلیش تحویل داد و مشکلاتی که دالگلیش از ابتدا با آنها مواجه بود را شرح دهم . هدف از این مقاله پیشگویی و تضمین موفقت کنی نیست ، ولی میبینیم که اعتماد و تداوم حمایت ها از یک مربی گاه میتواند چه نتایج پرباری به همراه داشته باشد ، وجود یک تیم مدیریتی قوی به همراه پول کافی و بازاریابی متناسب ( شریک های تجاری ، اسپانسرینگ ، امور تبلیغاتی و ... ) در کنار اعتماد به شخصی درست ، همگی نشان از آغاز یک امپراطوری دارند .


درباره ما
Profile Pic
در این وب تمامی اخبار و حواشی مربوط به باشگاه لیورپول انگلیس به طور اختصاصی منعکس میشود. کپی برداری از این وب با ذکر نام منبع مجاز است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات ویژه

    آمار سایت
  • کل مطالب : 282
  • کل نظرات : 76
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 42
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 337
  • بازدید سال : 3,306
  • بازدید کلی : 92,927
  • کدهای اختصاصی
    Weather Liverpool
    Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net